Εκτύπωση Άρθρου Tumblr

Παιδική παχυσαρκία: το χτες και το σήμερα!

Δεν έχει περάσει πολύς καιρός που ο Παγκόσμιος Οργανισμός Υγείας (WHO) χαρακτήρισε την παιδική παχυσαρκία ως επιδημία, ένα παγκόσμιο πρόβλημα υγείας. Η Ελλάδα συνεχίζει να κατέχει επισήμως μία από τις πρώτες θέσεις σε σχέση με τις υπόλοιπες χώρες της Ευρώπης και να σκεφτεί κανείς ότι είμαστε «θεωρητικά» τόσο κοντά με το παγκόσμιο πρότυπο της Μεσογειακής Διατροφής.

Και ενώ πριν την οικονομική κρίση, στην Ελλάδα αχνοφαινόταν μια στασιμότητα, το 2014 η παιδική παχυσαρκία έχει φτάσει το 11% και 12.5% σε κορίτσια και αγόρια, αντίστοιχα. Παράλληλα με τις υψηλότερες τιμές παιδικής παχυσαρκίας που έχουν αναφερθεί ποτέ, το Ελληνόπουλα ακολουθούν ελάχιστα τη Μεσογειακή Διατροφή όπως αναφέρει η μελέτη GRECO. 

Στροφή στις διατροφικές συνήθειες

Την τελευταία επταετία, ολοένα και περισσότερες οικογένειες βλέπουν το εισόδημά τους να μειώνεται δραματικά.  Εξαιτίας της μείωσης αυτής, η οικογένεια αναγκάζεται να επιλέξει ανάμεσα στο 

1. να  προμηθευτεί τρόφιμα υψηλής ποιότητας που είναι υγιεινά μεν, αλλά πιο ακριβά, 

2. να αγοράσει τρόφιμα που είναι φθηνότερα και ίσως λιγότερο θρεπτικά. 

Επιστημονικές έρευνες έδειξαν, ότι σε αντίθεση με τους υψηλόμισθους, οι χαμηλόμισθοι ακολουθούσαν μια διατροφή, η οποία είναι βασισμένη κυρίως σε πιο οικονομικά τρόφιμα που μερικά μπορεί να είναι πολύ θρεπτικά όπως τα όσπρια αλλά συχνότερα είναι παχυντικά προϊόντα, πλούσια σε λίπος (συνήθως κορεσμένο) και φτωχά σε βιταμίνες και φυτικές ίνες π.χ. τηγανιτές πατάτες. Συστατικά όμως που η έλλειψή τους επιβαρύνει ιδιαίτερα την ανάπτυξη των παιδιών. Επίσης, έχει παρατηρηθεί μείωση στην κατανάλωση των φρούτων και των λαχανικών, καθώς και στα ψάρια και το κρέας. 

Το πρωινό των παιδιών μας

Μία από τις βασικότερες διατροφικές συνήθειες που επλήγησαν τα τελευταία χρόνια στην Ελλάδα, είναι το πρωινό! Μόνο 7 στα 10 παιδιά καταναλώνουν πρωινό στην Ελλάδα. Πλήθος μελετών έχουν αποδείξει ότι, τα παιδιά που καταναλώνουν πρωινό είναι πιο πιθανό να διατηρήσουν ένα ιδανικό φυσιολογικό βάρος αλλά και να έχουν μια καλύτερη απόδοση στο σχολείο.  

Ένα πλήρες πρωινό, έχει συνήθως μία πηγή αμύλου και μία πηγή πρωτεΐνης. Θα μπορούσε δηλαδή να είναι παιδικά δημητριακά ολικής άλεσης με γάλα πλήρες ή και ημίπαχο. Είναι τόσο σημαντικό ωστόσο, να ξεχωρίσετε τα ολικής άλεσης δημητριακά από την ετικέτα τους, όσο να επιλέξετε την αγαπημένη γεύση των παιδιών π.χ. κακάο. Αυτά τα δημητριακά, εκτός από παραπάνω φυτικές ίνες, είναι επίσης εμπλουτισμένα με βιταμίνες όπως η βιταμίνη D, ασβέστιο και σίδηρο.  Ας μην ξεχνάμε ότι, η γεύση είναι σημαντικό κριτήριο επιλογής τροφίμων. Επομένως, είναι πολύ σημαντικό, προκειμένου τα παιδιά να διατηρήσουν την καλή συνήθεια πρωινού, να ικανοποιήσετε τη γεύση αλλά και τη φαντασία τους επιλέγοντας μια ποικιλία από σχήματα (μπαλίτσες, δαχτυλιδάκια. Προσέχοντας τα παραπάνω θρεπτικά συστατικά και τη μερίδα των δημητριακών, και εσείς θα ξέρετε ότι προσφέρετε κάτι θρεπτικό στο παιδί σας αλλά και εκείνο θα το απολαμβάνει! 

Περιορισμός σωματικής δραστηριότητας

Τα τελευταία χρόνια, επίσης,  παρατηρείται μια σημαντική μείωση της φυσικής δραστηριότητας σε σχέση με παλαιότερα, γεγονός που οφείλεται προφανώς στην ραγδαία άνθιση της τεχνολογίας (τηλεόραση, υπολογιστές, βιντεοπαιχνίδια), καθώς και στην έλλειψη χώρων αναψυχής, κυρίως στις μεγαλουπόλεις. Οι γονείς οφείλουν και πρέπει να παρακινούν το παιδί τους να αυξήσει την άσκησή του. Μπορείτε να προτείνετε την εγγραφή του σε διάφορες αθλητικές δραστηριότητες, σύμφωνα με τις προτιμήσεις του παιδιού. Θυμίστε τους δε, ότι υπάρχουν και οι παραδοσιακές δραστηριότητες που είναι πολύ ενδιαφέρουσες όπως τα μήλα, το κρυφτό ή το σκοινάκι. Σκεφτείτε επίσης, δραστηριότητες που μπορείτε και εσείς να περνάτε παραπάνω χρόνο με το παιδί σας όπως το μπάσκετ ή το ποδήλατο. Παράλληλα είναι απαραίτητο να ορίσετε συγκεκριμένες ώρες ή μέρες, που το παιδί θα μπορεί να αφιερώνει χρόνο μπροστά σε μια οθόνη, είτε αυτό αφορά υπολογιστή/ tablet/ κινητό είτε τηλεόραση.

Δεν θα πρέπει να ξεχνάμε ότι οι γονείς είναι εκείνοι που οφείλουν να δίνουν το καλό παράδειγμα στα παιδιά τους και να ακολουθούν οι ίδιοι ένα γενικότερα καλύτερο και πιο υγιεινό τρόπο ζωής.  Είναι σημαντικό να δείχνουν στα παιδιά τους ότι προσέχουν τη διατροφή τους και τη φυσική τους δραστηριότητα. Με τον τρόπο αυτό, ίσως καταφέρουμε να δούμε στο μέλλον τα πρώτα ορατά σημάδια μείωσης της παιδικής παχυσαρκίας παγκοσμίως, αλλά και στη χώρα μας.

Γράφει η Μαίρη Σελανικλή, MSc Διαιτολόγος - Διατροφολόγος

Βιβλιογραφία

Beydoun, M. A. and Y. Wang (2008). "How do socio-economic status, perceived economic barriers     and nutritional benefits affect quality of dietary intake among US adults?" Eur J Clin Nutr 62(3): 303-13.

Farajian, P., G. Risvas, K. Karasouli, G. D. Pounis, C. M. Kastorini, D. B. Panagiotakos and A. Zampelas (2011). "Very high childhood obesity prevalence and low adherence rates to the Mediterranean diet in Greek children: the GRECO study." Atherosclerosis 217(2): 525-530.

Lobstein, T. (2004). "The prevention of obesity in children." Pediatr Endocrinol Rev 1 Suppl 3: 471-475.

Lobstein, T., L. Baur, R. Uauy and I. I. O. TaskForce (2004). "Obesity in children and young people: a crisis in public health." Obes Rev 5 Suppl 1: 4-104.

 

Roditis, M. L., E. S. Parlapani, T. Tzotzas, M. Hassapidou and G. E. Krassas (2009). "Epidemiology and predisposing factors of obesity in Greece: from the Second World War until today." J Pediatr Endocrinol Metab 22(5): 389-405.

 

 

 

Για να βαθμολογήσεις πρέπει να έχεις συνδεθεί

Σου άρεσε το άρθρο; Βαθμολόγησε:

Εκτύπωση Άρθρου Tumblr