Εκτύπωση Άρθρου Tumblr

Μήπως είσαι… κουρασμένος;

Μήπως δεν είσαι και τόσο αποδοτικός στη δουλειά σου τον τελευταίο καιρό; Μήπως νιώθεις μία ασυνήθιστη κούραση τους τελευταίους 6 μήνες και εμφανίζεις ξαφνικά ανεξήγητους μυϊκούς πόνους; Αν όλα αυτά σε βασανίζουν, τότε ίσως σε ταλαιπωρεί το «σύνδρομο της χρόνιας κόπωσης». Αυτό το σύνδρομο αποτελεί μία ασαφή και σύνθετη κατάσταση, τόσο για τους ασθενείς όσο και για τους ιατρούς. Οι ερευνητές δεν έχουν ακόμη προσδιορίσει τι είναι αυτό που το προκαλεί και δεν υπάρχουν εξετάσεις για τη διάγνωσή του. Ας είμαστε όμως θετικοί!

Οι άνθρωποι που έχουν συντριπτική κόπωση εμφανίζουν μια σειρά από συμπτώματα που δε βελτιώνονται με την ξεκούραση στο κρεβάτι. Συγχρόνως, μπορεί να υπάρχει επιδείνωση στην κατάστασή τους μετά από τη σωματική δραστηριότητα ή τη διανοητική άσκηση. Η ηλικία των 25-35 είναι η πιο ευάλωτη, ενώ 2 στα 1.000 άτομα πάσχουν από το σύνδρομο χρόνιας κόπωσης.

Συμπτώματα διάγνωσης του συνδρόμου χρόνιας κόπωσης

Η διάγνωσή του είναι καθαρά κλινική και επειδή πολλές ασθένειες έχουν την κόπωση ως σύμπτωμα, οι γιατροί θα πρέπει να αποκλείσουν άλλες καταστάσεις, που μπορεί να είναι θεραπεύσιμες. Ειδικά διαγνωστικά κριτήρια αναπτύχθηκαν από τα Κέντρα Ελέγχου και Πρόληψης Νοσημάτων το 1988. Τότε, τα κριτήρια διάγνωσης του συνδρόμου αυτού επικεντρώθηκαν στα σωματικά συμπτώματα. Ωστόσο, το 1991 αναπτύχθηκαν τα κριτήρια της Οξφόρδης, τα οποία υπογράμμιζαν την ψυχική κόπωση πάνω από τα σωματικά συμπτώματα. Τα κριτήρια αυτά αναθεωρήθηκαν το 1994 και σήμερα τα ευρέως αποδεκτά διαγνωστικά κριτήρια είναι τα παρακάτω:

Έντονη κόπωση για περισσότερο από έξι μήνες, και τουλάχιστον τέσσερα από τα ακόλουθα συμπτώματα:

1. Πονοκέφαλο με πρωτόγνωρη ένταση και χαρακτηριστικά

2. Πόνο σε πολλές αρθρώσεις χωρίς οίδημα ή ερύθημα

3. Μυϊκός πόνος

4. Αδιαθεσία μετά την άσκηση, που διαρκεί για περισσότερο από 24 ώρες.

5. Σημαντική μείωση της βραχυπρόθεσμης μνήμης ή συγκέντρωσης.

6. Πονόλαιμος που είναι συχνός ή επαναλαμβανόμενος

7. Πόνο στους λεμφαδένες

8. Ύπνος που δεν αναζωογονεί

Σε τι μπορεί να οφείλεται;

Κατά τη δεκαετία του ’80, οι θεράποντες ιατροί είχαν υποθέσει ότι η ιογενής ασθένεια ήταν η κύρια αιτιολογία του συνδρόμου χρόνιας κόπωσης. Τη δεκαετία του ΄90, συνεκτίμησαν και την ψυχολογία του πάσχοντος. Σήμερα, η αιτιολογία του συνδρόμου αυτού παραμένει αμφιλεγόμενη και μπορεί να υπάρχουν πολλαπλοί παράγοντες που αλληλεπιδρούν μεταξύ τους.

Οι τελευταίες έρευνες σχετικά με την προέλευσή του  επικεντρώνονται: 

στο ανοσοποιητικό (ίσως μετά από κάποια λοίμωξη)

στο σύστημα των επινεφριδίων (μικρότερα επίπεδα κορτιζόλης στο αίμα)

τη γενετική προδιάθεση

το βιοψυχοκοινωνικό μοντέλο (παιδικό τραύμα, κατάθλιψη)

τον ύπνο (διαταραχή στον κιρκαδικό ρυθμό του ύπνου)

τη διατροφή (χαμηλότερες αναλογίες των ωμέγα-3 προς ωμέγα-6 ακόρεστα λιπαρά οξέα και χαμηλότερα επίπεδα ψευδαργύρου)

Πως να το διαχειριστείς:

Δεν υπάρχει μία και μοναδική κατάλληλη θεραπεία για την αντιμετώπιση του συνδρόμου. Ωστόσο, υπάρχουν δύο βασικοί πυλώνες για τη διαχείρισή του :

Γνωστική Συμπεριφορική θεραπεία. Αποτελεί ένα είδος θεραπείας που μπορεί να σε βοηθήσει να διαχειριστείς το σύνδρομο, αλλάζοντας τον τρόπο με τον οποίο σκέφτεσαι και συμπεριφέρεσαι.

Άσκηση. Περιλαμβάνει μια σταδιακή αύξηση της φυσικής δραστηριότητας, προσαρμοσμένη στις ανάγκες και στις δικές σου φυσικές ικανότητες.

Νοιάzομαι Προτάσεις και Tips

1. Διατήρησε μία ενεργή κοινωνική ζωή.

2. Ακολούθησε ένα ισορροπημένο πρόγραμμα άσκησης και διατροφής.

3. Προσπάθησε να διαχειριστείς το άγχος σου με τεχνικές χαλάρωσης.

4. Απόφυγε την υπερβολική δραστηριότητα  τις ημέρες κατά τις οποίες αισθάνεσαι κουρασμένος.

5. Μοίρασε τις μεγάλες εργασίες σε μικρότερες και πιο εύχρηστες. 

6. Εξισορρόπησε τον χρόνο σου μεταξύ της δραστηριότητας, της ξεκούρασης και του ύπνου.

Νοιάzομαι Tip: Έγκαιρη & Ακριβής Διάγνωση, Υιοθέτηση ενός υγιή τρόπου ζωής με άσκηση και ισορροπημένη διατροφή

Για να βαθμολογήσεις πρέπει να έχεις συνδεθεί

Σου άρεσε το άρθρο; Βαθμολόγησε:

Εκτύπωση Άρθρου Tumblr